Na czym polega obsługa kadrowo-płacowa firm?

Bez względu na rodzaj działalności, w każdym przedsiębiorstwie musi być prowadzona obsługa kadrowo-płacowa. Pod pojęciem tym kryje się szereg czynności związanych głównie ze sprawami osób zatrudnionych w firmie. Realizacją tych zadań może zajmować się kadrowa, dział kadr i płac lub też zewnętrzna firma, specjalizująca się w outsourcingu usług kadrowo-płacowych. O jakich zadaniach mowa i dlaczego warto powierzyć obsługę kadr zewnętrznej firmie? Odpowiedni na te pytania zawarliśmy w poniższym tekście. Zachęcamy do zapoznania się z nim!

Czym jest obsługa kadrowo-płacowa?

Każda firma zatrudniająca pracowników musi zapewniać im obsługę kadrowo-płacową. W ramach tej usługi realizowane są m.in.: naliczanie wynagrodzeń, naliczanie podstaw do zasiłków chorobowych, macierzyńskich, a także prowadzenie akt personalnych pracowników, wyliczanie urlopów, sporządzanie umów z zatrudnionymi, opracowywanie dokumentacji niezbędnej w komunikacji z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Urzędem Skarbowym, czy Głównym Urzędem Statystycznym. Co więcej, w ramach obsługi kadrowo-płacowej przygotowywane są również zaświadczenia różnego rodzaju, świadectwa pracy oraz informacje o rocznych dochodach, jak również zaliczkach odprowadzanych tytułem podatku dochodowego.

Dlaczego warto zdecydować się na outsourcing usług kadrowo-płacowych?

Realizacja zadań związanych ze sprawami kadrowymi wymaga biegłej znajomości aktualnych przepisów prawa. W związku z tym, obsługa kadrowo-płacowa wiąże się ze śledzeniem zmian w normach prawnych i posiadaniem umiejętności sprawnego poruszania się w przepisach prawa pracy. Niezbędna jest nie tylko wiedza, ale i kwalifikacje. Pracownicy firm, które wyspecjalizowały się w obsłudze kadrowo-płacowej na bieżąco analizują zmiany prawa, zdobywają także nowe umiejętności, a współpraca z przedstawicielami różnych branż pozwala uzyskać cenne doświadczenie. Przewagą zewnętrznych firm jest ich obiektywne spojrzenie, pozostają bezstronne w stosunku do pracowników oraz pracodawcy.